"Digterens død" af Torben Munksgaard

En sen aften i marts omkommer Pelle Martin Nordborg efter et fald fra et vindue i sin lejlighed på Nørrebro i København. Politiet afslutter sagen som selvmord, men godt et år efter er Pelles ven Simon stadig ikke overbevist om, at Pelle tog sit eget liv. Heller ikke selv om gerningsstedet var aåst, og et mord i lejlighedens lukkede rum derfor synes umuligt. Simon bestyrkes imidlertid i sin mistanke, da han modtager en besked med en kryptisk signatur, der mere end antyder, at der er tale om en forbrydelse. Simons jagt på sandheden om Pelles død hvirvler ham ind i en farlig leg med ord og identiteter. Ved sin side har han den bryske københavnerrappenskralde Jonna, ejer af Café Traum, som han efterhånden knytter nære bånd til.

’Digterens Død’. Hvor skal man begynde? For jeg kan rose alle elementerne til skyerne, men af frygt for at afsløre plottet, må jeg vist hellere lade vær. Hvis det skal siges rigtig kort, så må det være årets krimiroman. Jeg har læst krimier der rangerede sig fra klassiske nordiske, til historiske krimier og amerikansk politiske krimier, men ingen har endnu fanget mig og fået min hjerne til at arbejde så meget, som ’Digterens Død’ har gjort. De sidste 30 sider, var den største åbenbaring jeg har fået i flere årtier og jeg sad helt målløs tilbage over, hvordan nogen har kunne konstruere sådan et plot. Det var næsten magisk, så flot en slutning som det var.

’Digterens Død’ er i sig selv en klassisk whodunnit fortælling, hvor mordet sker i begyndelsen, og læseren skal så følge hovedpersonen i deres opklaring af denne. Torben Munksgaard formår dog at blande hovedpersonens liv ind på en naturlig måde, som gør at fokus drejes mere mod Simon end den afdøde Pelle, hvilket skaber en fantastisk spænding mellem virkeligheden og fantasien. Den ene halvdel af tiden tænker man, at Simon må være verdens største fjols og snart får problemer på halsen, mens man den anden halvdel krydser fingre for at han formår at udføre sit, yderst fine, detektivarbejde og kommer til bunds i sagen om Pelle.

Historien tager sted på Nørrebro, og selvom man aldrig har været der, så formår Torben Munksgaard at beskrive et så alsidigt miljø, at man næsten ville kunne gå sig en tur uden GPS, kun ved hjælp af bogen. Det er helt fantastisk og skaber en bemærkelsesværdig stemning, som passer perfekt til det digter- og krimimiljø vi befinder os i.

Derudover formår Torben Munksgaard at skabe nogle yderst komplicerede og dybdegående karakterer. Man både elsker og hader dem, men de er så fremtrædende som mennesker, at man ikke kan undgå at spejle sig i dem, på både godt og ondt. Selv den mindste løgn kommer frem, og bipersoner formår alligevel at fylde nok, til at man husker dem igennem fortællingen, men samtidig bliver chokeret over deres indvirkning. Havde man været klog nok, eller i hvert fald på bølgelængde med Torben Munksgaards hjerne, kunne man måske have løst mysteriet tidligere, og samlet puslespillet. Et meget stort måske dog.

Det må næsten give sig selv, at krimiromanen får 6 ud af 6 stjerner, og derudover også anbefales som årets julegaveønske, til både krimifans, men også for dem som ikke ville røre en krimiroman med en ildtang. Den er sjov og snedig, nok egentlig en Scooby Doo fortælling for voksne mennesker. Helt klart værd at læse og man kan jo glæde sig til de næste bøger i Traum trilogien.

Tak til forlaget Modtryk for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Torben Munksgaard

Forlag: Modtryk