"Kirsebærplukkerne" af Duncan Wiese

Skrevet af Helena Goldstein Wendelboe

"Kirsebærplukkerne" er en samling digte om at blive far, om omsorg og arbejde, at passe på et barn og tjene penge. Digtene udspiller sig i en ung familie, som flytter fra en boligblok i udkanten af København til en lille landsby. Undervejs forsøger digteren at finde ud af, hvad det vil sige at være far, og hvordan man kan være det, mens man udvider og udfordrer den traditionelle far-rolle.

"Kirsebærplukkerne" er en rørende bog, der giver et billede af, hvordan det kan se ud når en far tager del i omsorgen for et barn. Teksterne foregår i spændet mellem hverdagen og en række intense oplevelser af et nyt tilhørsforhold til verden, som barnets vækst og liv afstedkommer hos digteren.

Duncan Wieses digtsamling "Kirsebærplukkerne" er en bevægende og skarp beskrivelse af den omvæltning, det er at blive forældre første gang. Skiftene mellem at beskrive helt konkrete scener fra livet, de stærke følelser og det indre liv, giver læseren et tydeligt billede på glæden, overvældelsen, og frustrationen af at bringe et spædbarn til verden. Med en umiddelbarhed og en finesse skriver Duncan digte, man tænker over flere dage efter, man har læst dem.

Wiese skriver smukt, rent, og fra hjertet. Man kan tydeligt mærke frustrationen over de larmende naboer, over det manglende forældrefællesskab under barslen, og over ikke at være dén forældre, der er mest vital for barnet de første måneder. Men man mærker mere end noget andet den kæmpestore kærlighed, han har til sin partner og sit barn.

Hvor "Kirsebærplukkerne" bliver rigtig interessant, er hovedpersonens store ønske om at være mor – også selvom han får at vide, hvor skræmmende og smertefuld fødslen var for sin partner. Hovedpersonen har et kæmpe ønske om at give liv fra egen krop, for at føde, for at amme, og føler sig utilstrækkelig i sin faderrolle. Denne funderen over, hvor kønnene er lige i forældreskabet, og hvor de bestemt ikke er, gør denne digtsamling til en spændende stemme i forældrelitteraturen.

Et stort tema for Wiese er forholdet mellem at være en forældre og at være et individ. Hovedpersonen i digtene funderer bl.a. over, hvor beskyttende han pludselig bliver over for sin familie, når det nu ikke er mange år siden, at han og sin kæreste selv var unge og vilde og tog stoffer. Han funderer over hvordan han finder tid til sit arbejde som forfatter, når hans barn ligger i rummet ved siden af. Og han funderer over, hvor hurtigt han får et forhold til ting i deres nykøbte hus, f.eks. den orange kat eller robotstøvsugeren. Alt i alt er "Kirsebærplukkerne" en digtsamling, der giver rum til følelser, også (og især) de følelser, man ikke altid selv kan sætte ord på.

Tak til forlaget Gutkind for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Duncan Wiese

Forlag: Gutkind