"Kærlighed på hjernen" af Ali Hazelwood

Skrevet af Marie Bach Salmonsen

Bee Königswasser lever efter én simpel regel: Hvad ville Marie Curie gøre? Hvis NASA tilbød hende en lederpost på et prestigefyldt forskningsprojekt, ville Marie sige ja uden at tøve. Klart. Men den moderne fysiks moder har så heller aldrig været tvunget til at arbejde sammen med Levi Ward. Godt nok er Levi lækker på sådan en høj-og-mørk-med-dybe-brune-øjne-måde. Men Levi var også meget tydelig omkring sine følelser for Bee, da de gik på uni sammen – og allerede første dag på det nye job er det tydeligt for Bee, at intet har ændret sig der. Levi Ward afskyr hende. Nu er Bees laboratorieudstyr forsvundet, de mandlige kolleger modarbejder hende og tilsyneladende er hendes hjerne også begyndt at fucke med hende, for er det ikke som om, at Levi er begyndt at opføre sig mere som ven end fjende? Bee aner ikke, hvem hun tør stole på, og snart må hun indse, at spørgsmålet ikke er, hvad Marie Curie ville gøre, for hvad har Bee Königswasser tænkt sig at gøre?

Det var ikke første gang, jeg læste en af Ali Hazelwoods bøger. Jeg har tidligere læst ”The love hypothesis”, som jeg virkelig syntes om. Kærlighed på hjernen har mange af de samme elementer som jeg holdt af ved ”The love hypothesis”, dog synes jeg at handlingen var meget forudsigelig. De fleste kærlighedshistorier følger samme mønster og derfor ved man at det ender lykkeligt og hovedpersonerne får hinanden, men den her var bare alt for forudsigelig. Jeg havde følelsen af, at jeg nærmest vidste, hvad der var sket, inden det skete. Derfor tog der mig også noget tid at komme igennem.

Vores hovedperson Bee er en kendt hjerneforsker. Hun lever for sit arbejde og for Marie Curie. Jeg kunne godt lide, hvordan Curies livshistorie blev flettet med ind i handlingen og hvordan der bliver skabt paralleller til hendes liv.

I bogen er vores hovedperson Bee beskrevet som værende en berømt og meget dygtig hjerneforsker. Bee ved, hvad hendes meninger er, og er ikke bange for at stå op for andre og sig selv, men på grund af en ulykkelig forlovelse i bagagen, er hun usikker på nogle punkter i livet. Jeg kunne godt lide hendes karakter, dog synes jeg let, at ting kunne flyve over hovedet på hende, ting som var meget tydelige for os læsere.

Selvom det meste af bogen er en sød romance, er der også lidt sværere emner med. Et stort fokus er både uretfærdigheder for især kvinder i videnskabens verdenen, men også hvordan unfair optagelseskrav kan gøre det svært at opnå det, man ønsker. Dette gjorde, at bogen blev mere virkelig og ikke alt for uvirkelig.

Jeg nød det meste af bogen, der var dog steder, som jeg synes kunne være lidt bedre. 4/6 stjerner.

Tak til forlaget Gutkind for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Ali Hazelwood