“Mange små løgne” af Annika Estassy

Da Maja bliver tilbudt et vikariat som kirkegårdsleder i Måneby, er der et par ting, hun ”glemmer” at fortælle præsten: at hun har verdenshistoriens mindst grønne fingre, og at hendes kørekort er udløbet. Men det kan hun altid få ordnet, før hun starter, selvom det måske ikke var så smart at hævde, at hun har anlagt en fantastisk køkkenhave i sin kolonihave. Særligt fordi hun ikke kan se forskel på toppen af gulerødder eller kørvel, og hun heller ikke har råd til at købe frø. For ikke at nævne, at det jo også koster en formue at tage kørekort. Så da Solveig, kommunaldirektørens nedladende kone, tilbyder Maja tyve tusind kroner for et værelse i Majas lejlighed, siger hun ja med det samme. Solveig er vred på sin utro mand, og derfor er hun måske indstillet påat hjælpe Maja med at afværge kommunaldirektørens seneste idiotiske projekt.

Solveig deler hverken Majas fleksible indstilling til sandheden eller hendes opfattelse af orden, og inden længe knager det i fugerne for det umage par. Da Solveig ovenikøbet finder en ung mand med ravfarvede øjne på sin sofa en morgen, bliver det hele lidt for meget.

Vi er tilbage i Måneby, en af mine yndlings fiktive byer i verden, hvor Maja og Solveig skal lære at leve med hinanden og overkomme deres problemer. Bogen er tredje bind i Måneby trilogien, men kan sagtens læses uden kendskab til de andre bøger synes jeg. Vi bliver fint introduceret til de nye karakterer og får opfrisket de gamle, så vi er klar til løjer.

I historien har vi primært med Maja og Solveig at gøre, men jeg synes deres individuelle plots spiller fint sammen ind i et større plot, så vi også får mulighed for at få dem på tomandshånd og lære dem bedre at kende. Især blev jeg helt vild med kørelæren, og det var rart med en fortælling, hvor alting foregik i et dejligt roligt tempo. Anikka Estassy er sindssyg god til at holde os i et behageligt, sommerhus humør, som gør at man får lyst til at ligge i en hængekøje hele dagen.

Det som jeg egentlig synes fungerede allerbedst ved historien var, at den forblev lidt uforløst. Der var ikke de store overraskelser eller filmøjeblikke. Den holdt derimod godt fast i virkeligheden hele vejen igennem. Derudover var det også fedt, at hverken Maja eller Solveig blev rigtige veninder til sidst, men alligevel lærte en smule af hinanden. Folk ændrer sig jo alligevel ikke så meget på 30 dage, så det var jeg egentlig meget tilfreds med.

Det eneste som var lidt træls, var også manglende på større konflikter. Der var masser af løse tråde, som Annika Estassy kunne havde taget op, men i stedet lod ligge, hvilket gav lidt en tom følelse til sidst. Især hele plottet med kirkegårdsjobbet, kunne hun godt have skrevet mere morsomt og problematisk.

’Mange små løgne’ får 4 ud af 6 stjerner, fordi det er en rigtig sød fortælling, i en skøn fiktiv by. Desværre er den ikke så udfordrende som de andre bøger, hvilket trækker den lidt ned. Den er lidt mere til den lette læsningsside, hvilket for nogen kan være en bonus. Jeg kunne dog godt have brugt et gisp eller en kæmpe overraskelse til slut.

Tak til Forlaget Palatium Books for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Annika Estassy

Forlag: Palatium Books