"Notesbogen" af Nicholas Sparks

Lainey har mistet alt. Derfor føles det ikke som nogen stor forbrydelse at fortælle en lille, hvid løgn for at få fingre i drømmejobbet som assistent for en pensioneret, men langt fra kedelig skuespiller og dennes lige så gakkede familie. Men da kærlighed begynder at blomstre, bliver det sværere og sværere ikke at lade sandheden komme for en dag.

Jeg nåede ikke at være en del af den generation der oplevede udgivelsen af ”Notesbogen” eller ”The Notebook”, som den er kendt som på engelsk. Jeg har svage minder om dengang den blev filmatiseret med Ryan Gosling og Rachel McAdams, men derudover har jeg intet forhold haft til bogen og Nicholas Sparks. I de senere år, synes jeg den var blevet nedgraderet mere og derfor havde jeg ikke særligt høje forventninger da jeg gik i gang med at læse. De blev dog hurtigt gjort til skamme og jeg flød igennem fortællingen på en aften.

Bogen er ikke særlig stor og foregår nærmest kun over tre dage med undtagelsen af begyndelsen og slutningen, hvor vi befinder os i nutiden. Alligevel får Nicholas Sparks fremskrevet en romantisk fortælling af episke dimensioner, som både er realistisk, følsom og beundringsværdig. Næsten fra første side var jeg draget af Allie og Noah som karakterer, og hvordan deres kemi udspillede sig. Deres kærlighed til hinanden var dyb og storslået uden at være prangende eller grandios. Der var meget få scener i bogen, hvor de erklærede hinanden deres kærlighed, men hele fortællingen igennem kunne man mærke den ømhed de havde for hinanden. Den var fremtrædende i deres samtaler med hinanden, når de var fanget i regnen, og når de måtte hjælpe hinanden med at træffe det rette valg.

Det som næsten var mest slående for historien var, at det stort set kun var Allie og Noah som var i fokus. Mængden af bipersoner var minimal og man kom dermed godt under huden på hovedpersonerne. Det var næsten som om at andre ikke eksisterede i Allie og Noahs univers, hvilket var en fantastisk oplevelse. På sin vis var det ligesom at læse nogens dagbog og være en del af deres fortælling på en måde jeg endnu ikke har oplevet at prøve. Derudover gjorde Nicholas Sparks brug af forskellige redskaber, herunder at inkorporere deres breve i teksten, som gjorde at det hele lige blev højnet til et nyt niveau.

Selvom slutningen efterhånden er velkendt, så kan jeg på det varmeste stadig anbefale at mand læser ”Notesbogen”. Læs den fordi Allie og Noahs kærlighed skinner ud igennem siderne. Læs den og oplev den stærkeste kærlighed og det tætteste bånd nogensinde knyttet. Læs den og mærk dit hjerte banke ved tanken om, at din store kærlighed en dag vil stå på dit dørtrin igen, og alle jeres minder sammen vil vende tilbage. 6 kæmpestore stjerner. Den kan ikke anbefales nok.

Tak til forlaget North Audio Publishing for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Nicholas Sparks

Forlag: North Audio Publishing