“Au pair” af Kim Fupz Aakeson & Sanne Munk Jensen

Skrevet af  Ida Marie Mortensen

Der er langt fra Ribe til Hellerup, og Irenes job som au pair for en rig familie kommer til at vende op og ned på hendes liv. Hun får oplevelser, hun aldrig havde drømt om, og et kig ind i en tilværelse, der måske er det, hun altid har drømt om. Men drømmen har en pris, og inden længe bliver Irene nødt til at træffe et svært valg, som vil ændre hendes fremtid.

Jeg var utroligt spændt på ’Au pair’, fordi bogen både kategoriseres som en ungdomsbog og fordi at bogen ’kun’ er på 262 sider. Emner som sociale klasseforskelle, udenlandsk arbejdskraft og misbrug af privilegier kan fylde mange flere sider, så jeg var spændt på både Sanne og Kims fortællestil, hvilke emner og scenarier de vil kom omkring, og hvordan historien vil forløse sig.

Selvom ’Au pair’ betegnes som en ungdomsbog, så kommer den dybt og flot omkring de sociale verdener der findes i Danmark, og hvilke bekostninger det har, når vi ansætter mennesker til at tage sig af vores dagligdag og familie. ’Au pair’ kan bestemt læses af både yngre såvel som ældre målgrupper, fordi den hverken overgør eller nedgør de forskellige karakterer der er med i fortællingen. Der er hverken helte eller skurke, men dårlige valg og svære dilemmaer, som ingen mennesker ønsker at komme i.

Irene (vores hovedperson) kan jeg på mange måder spejle mig selv i, på både godt og ondt, og hun er virkelig en drivkraft for fortællingen. Fuld af samvittighed, men også en naivitet for hvordan verden fungerer. Hendes sammenstød med verdenen i Hellerup, giver hende en bedre forståelse for hendes egen tilværelse i Ribe, og det er fantastisk, at opleve hvor refleksiv hun bliver gennem bogen. Derudover giver flere af karakterne overraskelser, herunder Ludvig, som endte med at betyde mere for historien end jeg havde forventet.

Flere af karakterne og hændelser var ellers som forventet, men i bund og grund gjorde det intet dårligt for fortællingen, fordi de er simpelthen så velskrevet. Den kan læses om og om igen, udelukkende for Sanne Munk Jensen og Kim Fupz Aakesons fortællestil og flotte sprog.

Bogen får 6 ud af 6 stjerner, fordi den er højaktuel, sindssygt flot skrevet og kan læses af alle. Kan kun anbefales herfra.

Tak til Forlaget Gyldendal for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Kim Fupz Aakeson & Sanne Munk Jensen